Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběhy, písně, video 2

Rio de la Plata, Láhev vodky, Navěky, Máma říká pravdu, Miluji Vás, Tvá láska. Mám před očima takový milý obrázek. Moje máma v kuchyni dělá nudle (z mouky a vajec) a poslouchá při tom v rádiu pořad Hrajeme jubilantům.  

.

Rio de la Plata - Natalia Oreiro zpívá svůj příběh (Bratislava 6.4.2001, celý koncert

(Měla jsem slzy v očích když jsem odcházela. Těžko jsem všechno opouštěla, dobré lidi a mé město. Ještě malá jsem musela opustit rodnou zemi. Všechno jsem obětovala svým snům. Pocházím z Río de la Plata. Mám jihoamerické srdce. Miluji rytmus tance candombe. S úsměvem na tváři, nesu v sobě sen, bez hranic. Jsem z Rio de la Plata. Tam kde se tančí horké candombe! Ten rytmus spaluje mou duši, je v očích mého lidu. Slzy na tváři mi uschly. Létala jsem do mnoha zemí, téměř jsem se dotkla nebe. Dnes se vším úsilím, které je ve mně, zpívám světu. Stojí za to jít za svým snem. Pokud se ti sen splní, ty už budeš jiný. Rostla jsem, hledala štěstí, snila přes den, léčila rány. Teď už to vím, i když jdu daleko, stále za svým osudem, jsem ta samá a zemi kterou miluji nosím v srdci.) 

"candombe" – Tanec typický pro oblast "Stříbrné řeky". Hraje se živě, do rytmu bubnů – tamburín. Nohama je třeba klouzat po zemi.

Sklenice vodky Grigorije Lepse

Grigorij Leps (Lepsveridze, 16. července 1962) vyrůstal u Černého moře ve městě Soči. Má gruzínské kořeny. Otec pracoval v masokombinátu. Máma, jako zdravotní sestra. V hudební škole vystudoval hru na bicí. 

Po základní vojenské službě jeho kroky vedli do různých rockových kapel. Věnuje se také fotbalu. Zpívá po barech o které v Soči, plné rekreačních zařízení a hotelů, není nouze. Grigorij má úspěch a je ve městě moc známí a oblíbení. Mnozí chodí po barech jen kvůli němu, aby si vyslechli jeho zpěv a písničky. 

Hraje a zpívá každý den a každou noc až do rána. To se ale dlouhodobě nedá bez drog a alkoholu vydržet. Grigorij, aby vypadl z tohoto rytmu, Soči opouští. Měl v té době kolem třicítky. Dorazil do Moskvy. 

Moskva je velké město, i zpěváků je tam ale dost. Dost těžko se tam podobný týpek umí posadit. Grigorij v Moskvě tedy začal zpívat v barech. Hraje a zpívá tam každý den a každou noc až do rána. To se ele dlouhodobě nedá bez drog a alkoholu vydržet.

(Noc přikryje samota,

hvězdnou vlečkou stálic. 

Slov a bytí prostota.

Z nebe, tam kde není nic,

letí hejno vlasatic. 

Pamatuji napořád,

po těle když projde mráz. 

Vězněm tvým bych teď byl rád.

Krásnou linii tvých vnad,

zulíbal bych celou zas. 

Chci jen... láhev vodky na stole,

převracet ji nahor dnem. 

Ticho... bolí... slyšet už jenom to zlé,

měsíc se přidává... výkřikem. 

Není lehké lásku mít,

ne, to nejde na povel. 

Můžeš dále nechápat,

klidně se i vychrápat,

se stovkami ženských těl. 

Sedím zde teď jenom tak,

mlčky hledím za lunou. 

Nazpátek mi ujel vlak.

Pročpak musím milovat,

proč jen ji a ne jinou?

Chci jen... láhev vodky na stole,

převracet ji nahor dnem. 

Tiše... bolí... slyšet už jenom to zlé,

měsíc se přidává... výkřikem. 

Bolí... slyšet už jenom to zlé,

měsíc se přidává... výkřikem.) 

"P????" (rjumka) je v ruštině sklenice na kořalku. Možná je to tedy neco jako štamperlik. Slovo pochází z tatarského jazyka. V tatarštině je to sklo. Odkud pochází slovo štamperlik nevím.

Navěky Demis

Moje sestra je o 4 roky starší. Když vám ale je přibližně 9 let, tak se vám zdá, že váš o pár let starší sourozenec je oproti vám starší a moudřejší, alespoň o takových 40. 

Sestra byla tehdy, v těch létech, již v podstatě málem puberťačka. Projevilo se to, kromě jiného tak, že nad  psacím stolem měla na nástěnce nalepena obrázky známých herců a populárních zpěváků. Např. Belmonda, Alana Delona, Toma Jonese, Karla Zicha, Gotta, Demise Roussose... Myslím, že ještě Bob Frídl tam byl... Měla jich tam mnohem více, na jiné si teď už ale nevzpomínám. 

Některé fotografie, z nástěnky mé sestry, ovšem vidím, jako by to bylo jen včera. Demis Roussos tam visel v takovém hodně divném oblečení. Hodně podobném noční košili mé maminky, ve které občas ráno chodila po domě. Tak to pro mě bylo doopravdy zvláštní. Jak může někdo chodit normálně v noční košili i přes den a ještě k tomu na veřejnosti !? Ještě k tomu bradatý, veliký chlap... v ženském pyžamu... A zpíval takovým sladkým hlasem. Kupříkladu píseň „Forever and Ever“. Její smysl jsem pochopil až po dlouhém čase.

(Navždy a navěky, navždy a navěky, bude tvoje tvář, 

ve mně svítit jak slunce ráno svítí nám. 

Navždy a navěky, navždy a navěky, jsi pro mě jeho zář, 

na konci duhy, si tenhle song zazpívám. 

Zajedu daleko, za fantázii, 

za ten sen projedu celou Afriku a také Asii. 

Navždy a navěky, navždy a navěky - chytá mě teď tréma - 

budeš moje symfonie, moje nejmilejší téma. 

Navždy a navěky, navždy a navěky, stále a bezpečně, 

pojedu jen za tebou, už asi věčně

Zajedu daleko, za fantázii, 

za ten sen projedu celou Afriku a Asii. 

Navždy a navěky, navždy a navěky, bude tvoje tvář, 

ve mně svítit jak slunce ráno svítí nám. 

Navždy a navěky, navždy a navěky, jsi pro mě jeho zář, 

na konci duhy, si tenhle song zazpívám.) 

Máma říká pravdu - Elina lvaščenko (sedmnáctka) a Oleh Vynnyk, hudba a slova: Oleh Vynnyk

desátý ročník soutěže X faktor Ukrajina v roce 2019

(Kalina kvete v čisté bílé barvě. Máma učí dceru: Jdi, holka, k lidem ale nedůvěřuj. Když děláš cokoli, buď chytrá. Nemiluj ženaté, pak budou problémy. Budeš často plakat, nebudeš šťastná. Matka zná život, radí srdcem: „Koho miluješ nejvíc, ten tě nejspíš zradí! Matka mluví pravdu, proto je matkou. Mámu poslechneš, osud je nejlepší matka. Matka mluví pravdu, pravdu o této moci. Mami, řekla jsi! Mami, zeptala ses! Kalina kvete v čisté bílé barvě. Matka poučuje, dívka poslouchá: Je nemožné žít bez chyb. Je čas - vdát se! Je čas - rozvést se! Lásku potkáš tam, kde to neočekáváš. Pokud nemáš přátele, neznáš ani své nepřátele. Nauč se mlčet, buď krásná ve své duši. Bud moudrá dcero, ať nejsi všední.)

Miluji Vás 

Při následující písničce mám před očima takový starý a milý obrázek. Moje máma v kuchyni dělá nudle (z mouky a vajec) a poslouchá při tom v rádiu pořad Hrajeme jubilantům. Já se tam dolů na zemi s něčím hraju. Třeba s uhlím, se kterým jsme tehdy topili.

Původně písničku, někdy v první polovině dvacátého století, zpíval František Kryštof Veselý. Video s Milanem Lasicou je, předpokládám, asi dvacet let staré.

Grigorij Leps a Alina Grosu - "Rjumka" vodky na stole text

hudební maraton, 14. listopad 2015, sportovní areál "Olympijskij", Moskva

Grigorij Leps zložil a nazpíval píseň "Jsi moje víra" do historického seriálu "Sofie". Více o Sofii zde v článku na mém blogu.

Artemios "Demis" Roussos (Alexandrie 1946 - 2015) zpěvák a baskytarista. Po Suezské krizi se Roussosovi v roce 1956 z Egypta přestěhovali do Řecka. Koncem šedesátých let řecká armáda uskutečnila vojenský převrat. Demis se po čase přestěhoval do Paříže. V polovině osmdesátých let teroristé unesli letadlo spolu s Demisem. Několik dnů strávil jako rukojmí.

"Forever and Ever" (Bratislava 1991)

.

Elina Ivaščenko se narodila 9. ledna 2002. V současné době žije v Brovary na Ukrajine. Elina je sirotek. Jako dítěti se ji její vrstevníci posmívali, že má nadváhu. Žije s prarodiči. 

Elina (14 let) byla vítězkou ve 3. sezone "The Voice Kids - Ukraine"

všechna vystoupení Eliny v 10. ročníku X faktor - Ukrajina

"Ľúbim vás", hudba: Gejza Dusík, text: Ján Ebinger - Devínsky

Helenka Vondráčková a František Krištof Veselý - Klobouk prvního milovníka, hudba: Braňo Hronec, text: Kamil Peteraj (1976)

Natalia Oreiro - De tu amor / Ze tvé lásky (Praha 19.3.2001, celý koncert)

(Z lásky zbývají jen slova, ale mé srdce a tvá duše už spolu nemluví. Z lásky zbyli jen květiny, jsou zvadlé, bez barev a vůně. Z lásky zbývá jen zapomenutí, vše cos slíbil odvál vítr. Stejně na tebe vzpomínám - noc co noc. Mám tisíc výčitek za každou ránu, kterou jsi mi způsobil. Ze tvé lásky zbyli jen písně, žádné city jen naše sbohem. Z lásky zbylo prázdno, jen mráz a zrada. Jen ztracený čas, cos mi slíbil nikdy se nesplnilo. Stejně vzpomínám - každou noc. Odešla láska, zbyla jen lítost, bolí srdce.) 

je jedna žena, která mi posílá energii

 

Autor: Viliam Kusi | úterý 4.10.2022 19:19 | karma článku: 5,16 | přečteno: 218x
  • Další články autora

Viliam Kusi

Patty Pravo – jestli tě ztratím

Na začátku dubna 1948 se v Itálii narodila holčička se zelenými očky. Nicolettka Strambelli. Nevím proč ale vyrůstala u prarodičů. V Benátkách. Byla to moc chudá rodina. Zřejmě tam bydleli v nějakém starém, vlhkém domě.

30.3.2024 v 21:30 | Karma: 7,11 | Přečteno: 212x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

P. P. Arnold - nastal tvůj čas

Zpěvačka P. P. Arnold se narodila (1946) jako Patrície Ann Cole. Rodina žila v afroamerické čtvrti v Los Angeles. Tedy v černošském ghettu Watts. Vdala se, porodila dvě děti.

26.12.2023 v 21:21 | Karma: 6,08 | Přečteno: 177x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Slot, Ukrajina má talent, Syn bolesti

Styl tvorby skupiny Slot hraničí s metalem. Jezdí na dlouhé koncertní šňůry po celém Rusku a sousedních zemích. Takže jsou tam i dost známí. Současná zpěvačka Darja Stavrovič je již třetí v pořadí.

9.12.2023 v 20:20 | Karma: 5,07 | Přečteno: 204x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Má láska - Pola Raksa

Herečka Pola (Apolonie) Raksa byla moje první platonická láska. V seriálu "Čtyři z tanku a pes" hrála vojenskou zdravotní sestru Marusju. Modrooká plavovláska mě uměla zaujmout i v našem černobílém televizoru.

11.9.2023 v 21:21 | Karma: 8,51 | Přečteno: 427x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Tančila jedno léto, slzy Marianne Faithfullové

Při následujícím videu z Rigy jsem si pomyslil - jak pěkná melodie. A ještě, že v zemi, která pořádá takový masový festival písně, žijí určitě kulturní lidé. Éterický, obrazný a moderní text napsal Maris Caklais.

2.9.2023 v 19:19 | Karma: 6,66 | Přečteno: 327x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Naše království

Moc závidím Angličanům, že žijí v království. Funkce krále má úžasnou schopnost držet národ pohromadě. Takový spojovací element bychom hodně potřebovali také u nás. Věřím a sním o tom, že také Slovensko bude jednou království.

26.8.2023 v 20:20 | Karma: 6,21 | Přečteno: 189x | Diskuse

Viliam Kusi

Víly, Kristýnky, Daneliya, Veronika a Barbara

Kristýnka zpívá praobyčejné Rusínské lidovky, přitom ale celá hoří. Ta mladá dívka zpívá rukama, nohama, celým tělem a celou svou širokou ukrajinskou duší. Mystickým výrazem a zanícením dostává do transu i plně vyprodané stadiony.

23.4.2023 v 16:40 | Karma: 4,24 | Přečteno: 209x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Co s tím má láska, Kytara pláče, Láska v modré, Dítě Afrodity, Dámy v levandulové

Pochází z malé osady v hrabství Durham, na severovýchodě Anglie (ještě severněji od Yorkshiru). Žije tam na farmě spolu s rodiči a dvěma mladšími sourozenci. S bratrem a sestrou. Pomáhá rodičům a při tom si zpívá.

20.2.2023 v 23:50 | Karma: 4,91 | Přečteno: 174x | Diskuse| Společnost

Viliam Kusi

Příběhy a písně Kytara a harmonika, Jako led, Srdce, Mladá na lásku, "Pokoj Vám"

Tři italské zpěvačky se mi pořád nějak míchali dohromady. Pavone, Cinquetti a Malanima. Bylo to v první polovině sedmdesátých let. Jejich písničky vysílaly v rádiu, ale žádné další informace nezazněly.

17.12.2022 v 16:16 | Karma: 6,99 | Přečteno: 196x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Rychlá změna k lepšímu, trochu méně vážně

Moc rychlé změny ve společnosti nazýváme revoluce. Muži s horkými hlavami, takzvaní lídři, tehdy vždy z tribun slibují lidu bratrství, rovnost, svobodu a blahobyt.

15.11.2022 v 16:16 | Karma: 5,11 | Přečteno: 209x | Diskuse| Společnost

Viliam Kusi

Dobré je i menší zlo

Nedokonalost demokracie spočívá v tom, že občas se, z parlamentních stran, nedá vybrat to menší zlo.

30.10.2022 v 17:17 | Karma: 7,38 | Přečteno: 192x | Diskuse| Společnost

Viliam Kusi

Příběhy a písně Meteor, Budoucnost, Sleduj mě, Ta holka s tebou

Moje máma a sestra se pořád přeli, že kdo je náš nejlepší zpěvák. Gott nebo Matuška? Mně to bylo jasné, je to Václav Neckář. V našem rádiu neúnavně vyzpěvoval samé chytlavé melodie.

29.10.2022 v 18:48 | Karma: 6,02 | Přečteno: 227x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Příběhy a písně Tisíc let, Toužím, Ech vy cesty, Měsíc za obláček

Kdysi jsem si myslel, že Christina Perri a Katy Perry jsou sestry. A podezíral jsem Christinku, že žije jen z megaslávy Katy. Ale, není tomu tak. Promiň Christino!

22.10.2022 v 19:19 | Karma: 3,74 | Přečteno: 133x | Diskuse| Společnost

Viliam Kusi

Válka a mír

Poznámky o ukrajinsko-ruských vztazích jsou 7 let staré a váží se na události z roku 2014. Myslím, alespoň trochu zobrazují atmosféru ve společnosti v obou zemích v těch letech. Zrcadla doby, minulost ze které vychází budoucnost.

28.9.2022 v 20:20 | Karma: 8,91 | Přečteno: 813x | Diskuse| Videoblogy

Viliam Kusi

Příběhy, písně, video 1

Sade Adu, Marianne Faithfull, Michelle Andrade, Marcela Březinová, Ingrid Kalmanová. V životě asi každého člověka se stane, že nečekaně uslyší melodii, která ho zasáhne. Dá hlasitěji rádio a pouze poslouchá.

19.9.2022 v 22:22 | Karma: 5,52 | Přečteno: 341x | Diskuse| Videoblogy

Viliam Kusi

Černá kráska

(zpívá krásná Sulamít a mladý pastýř) – Zlíbej mě polibky svých úst, láska je lepší nežli víno. Tvé jméno si budu houst, lákáš mě vůní pořád jinou.

27.8.2022 v 17:00 | Karma: 5,69 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Viliam Kusi

Ach ty vlasy, ty vlasy... rvu si vlasy!

V článku je jen pár střípků z bohatého, objemného, ??hustého, ale především dlouhého tématu – ženské vlasy. Je to jen taková má krátká esej o vlasech. Následuje ještě několik za vlasy přitažených videí, samozřejmě o...

11.7.2022 v 20:00 | Karma: 5,57 | Přečteno: 410x | Diskuse| Společnost

Viliam Kusi

Devět životů Anastazie Kočetové

Mou milovanou Nasťu jsem poslouchal v práci. Po významných pohledech, které si kolegové vyměňovali, jeden řekl: "Juhoslované mají pěkné, melodické písničky".

26.6.2022 v 11:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 264x | Diskuse| Kultura

Viliam Kusi

Třetí tisíciletí bude patřit ženám

Darovat květiny ženě můžeme i tak, že ji vezmem na procházku po rozkvetlé louce, sadě nebo botanické zahradě.

17.6.2022 v 18:00 | Karma: 5,81 | Přečteno: 187x | Diskuse| Ona

Viliam Kusi

Tři mladé, nadějné zpěvačky milují svou vlast

Před časem jsem přítelkyni z Ukrajiny chtěl poslat pár hezkých slovenských klipů. Na pěkné slovenské písničky. Tak jsem tedy hledal na internetu. Hledal, ale najít nemohl.

11.6.2022 v 11:30 | Karma: 9,97 | Přečteno: 507x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 25
  • Celková karma 6,73
  • Průměrná čtenost 309x
Narodil som sa v meste Nitra. (V deň keď letel Gagarin.) Vyrastal na dedine pri rieke Váh. Vyučený chemik. Moje kroky viedli do chemického priemyslu. Potom na poštu a úpravu záhrad. Neskôr do hotela v Tatrách, Piešťanoch a v Bratislave. Články sú myslené trochu menej vážne.